Thursday, June 14, 2012

19 ani de invatamant romanesc (III)

Dupa generala a urmat liceul (devenit colegiu in timpul studiilor mele)  si odata cu el am fost nevoit sa strabat zilnic "metropola". Eu in capatul nordic al orasului, liceul in sud. Facea bine la sanatate sa bagi vreo 4x2 km zilnic, asta daca nu te intalneai cu colegii de generala, caz in care nu stiai in ce boscheti sau lac vei fi impins.

Imi amintesc ca pentru intrare la liceu s-a dat examen. Dupa examen am nimerit in clasa doar cu 2 colege de an de la generala de cartier. Nu am avut pe nimeni de la mine din clasa. Multi s-au bagat pe la alte licee si altii au ajuns la bio-chimie sau filologie-istorie.

Acum treaba se complica aici fiind profesoara mama(biologie). Cu ani in urma, cand frate-meu ajungea la liceu mama a vorbit cu directorul sa nu ii puna ore la clasa lui, ca nu e corect. Nu a avut ore. Intre timp au trecut ani si relatiile cu directorul erau mai putin amicale ca-n trecut. Aceeasi rugaminte, sa nu aiba ore la clasa mea, cand colo surprize surprize, mama diriginta. Say what? Iti dai seama ca in 2 minute tot orasul stia asta si eu nu mai puteam de "bine", fiind subiect de barfa discutie intr-un micut oras de provincie.

Faptul ca in generala am avut rezultate la olimpiada de fizica au transformat clasa mea intr-un eldorado pentru profii de fizica. Ca sa rezum: am avut 4 profi de fizica in 4 ani (5 daca as fi riguros).

S-au dus metodele de stimulat omul sa invete prin bataie.

Oamenii invatau (mai) la toate, nu (prea) era loc de copiat. A fost ceva bizar pentru mine care invatam doar la ce-mi placea mie.

Erau deja niste bisericute formate, multi fiind colegi in generala (la scoala aia cool unde au plecat unii in generala). Eu ca am venit din cartierul rau famat, eram privit cumva ciudat. Barfe despre mine existau, mai ales fiind mama diriginta. Nu putea decat sa ma doara undeva de discutii. Nu eram eu cine stie ce dornic de comunicare cu oamenii care efectiv nu aveau ceva de spus, sau care intr-un fel sau altul nu ma agreau. Nu voiam sa fiu "the good one", ba din contra. Ma amuza sa ii stresez putin si sa le vad reactiile.

Acum era destul de complicata treaba cu mama, ea fiind nevoita sa fie la fel de corecta cu mine cum era cu ceilalti. Evident mama a incercat sa fie mai "corecta" in sensul ca incerca prin toate metodele sa ma depuncteze, pentru a arata ca nu ma favorizeaza.

Cum toti invatau la toate m-am pus in primul an am inceput sa invat la botanica. Pac, ma asculta mama si pune si pune intrebari si eu raspund si eu raspund cu tot ce tocisem din manualul ala. Vede mama ca nu merge sa ma faca, ca invatase baiatul si imi pune o intrebare mai ciudata la care eu nu aveam raspunsul. Pac, 9! Ce rahat, ma gandesc eu - de atunci nu am mai invatat. Apoi mi-am dat seama ca daca imi daca imi punea 10 iar era discutie, plm. Oras mic, guri multe.

La o ora de anatomie ne da mama o lucrare din aia cu teste complement simplu, complement multiplu ..., ca la admitere la medicina. Doar 2 persoane care dadeau la medicina mai miscau ceva pe acolo, in rest, toti pamant. Eu cu cartea in fata cred ca imi luau 2 ore sa le rezolv, dar aveam mai putin de 1h. Si astia frustrati si terminati dupa lucrarea aia ca vezi ca ne-a dat greu. Toti is cu sufletul la gura cu variantele de raspuns notate pe foaie. Eu? Am pus si eu cateva cat de cat gandite si restul la nimereala. Nici nu mi-am notat raspunsurile mele ca sa verific sa vad cat iau. Si incepe mama:
1.A, 2.C, 3.B, ..... In clasa oamenii se vaitau, ca ne-a dat greeeu, ca nu stiu ce. Eu cu mana pe sus, vreau sa pun o intrebare: Daca avem 9.50 ne puneti 10? Liniste in clasa, simteam ura/invidia :), mama era oarecum socata de performanta mea. Apoi am aflat nota de la mama inaintea tuturor caci indata ajuns acasa a corectat lucrarea mea si a rasuflat usurata: 4.50!

In cladirea veche era si sala de festivitati. Liceul avea cam 110 ani si un spectacol in sala aia echivala cu mersul pe gheata subtire. Tremura sala aia cand bagau bas oamenii de ti-era frica. De fiecare data se dadea muzica mai incet, sa nu cumva doamne fereste sa cada tot plafonul cu noi. Daca coborai sub sala de festivitati iti puneai intrebarea cum de mai rezista. Cool ...

Aveam totusi o sala de sport, era ea veche cu un miros de lemn cariat si care era mereu plina de praf. Dar aveam o sala de sport, ceea ce insemna ca chiar ne miscam si iarna. Unu din profii de sport era tot cel din generala care obisnuia sa dea pe gat. Am inteles ca a venit machit la unele ore. Old habits die hard.

Proful de romana(directorul) a fost mare bos/senator in pedesere pe vremea aia. faceam ore de romana din joi in pasti si uneori incepeau de la si 20-25 unii chiar plecand. Asta explica oarecum faptul ca eu si mult prea multi din clasa mea au avut la bac 10 la romana scris. Eu recunosc ca nu aveam mari probleme sa iau proba scrisa, dar cu 10? ... da-o-n cacat de treaba, prea bate la ochi, domnu' (ex) senator. E doar o presupunere, oricum nici unul din clasa-mi nu era de 10 la romana.

Am facut ore in "sala de romana", o clasa cu poze ale poetilor, scriitorilor, etc din cladirea veche. De mentionat ca orele de romana se desfasurau aici mereu (ma rog, cand venea profu'), cu toate ca noi invatam la un moment dat in alta sala. Aici s-a desfasurat o intamplare oarecum amuzanta. Scaunul care era subred (ca si scoala veche) a cedat in timpul orei de romana profu aratand cam ca aici, cand se tinea cu disperare de catedra.

Am facut ore si intr-o clasa parca desprinsa din domnuil Trandafir "frig iarna si cald vara". Pe vremea asta deja eram colegiu national, ce kkt, doar trebuia sa ne respectam. Era iarna un cancer acolo de iti crapau mainile si cu manusi. Plm, what does not kill you makes you stronger?

Imi aduc odata aminte o intamplare cu o "profa" de biologie care a inlocuit-o pe mama o ora, cand nu a putut veni. Ne strangem noi in laboratorul de biologie si incepe predatul. Ma si incepe asta sa citeasca cuvant cu cuvant din carte. Eu ce sa zic, eram obisnuit cu desene, explicatii, chestii, nu invatam eu, dar dictare nu mai facusem de vreo 10 ani. Evident ca noi ne-am plictisit si am inceput sa citim din carte inaintea ei, cu voce tare, cateva cuvinte. A inceput sa se agite. Auzi domne, aveam super profesoara si nu stiam sa apreciem. Apoi m-am prins ca asta e noul val de profesori, plm. La un moment dat s-a oprit si ne-a spus de la ce pagini sa invatam.

Nu a lipsit religia care era un fel de anunt in gara, lumea venea, lumea pleca. Da preotii semnau si erau platiti pentru orele alea-n mama lor. Cam la fel a fost si cu franceza; dupa ce se facea prezenta unii sareau pe geam (eram la parter). La franceza luai note pe citeala, am uitat ceva franceza in liceu si chiar imi pare rau. Stiu ca odata trebuia sa fiu ascultat ca nu aveam note si eu cu tupeu i-am zis: "m-ati ascultat data trecuta daca va aduceti aminte". Ea: "Da, asa e." Si asa mi-a fost trecut un 10. (Moi, l'expert!)

La religie s-a petrecut la o alta clasa o intamplare cu urmari amuzante. Era acolo un tip care nu facea religie. Preotul nu ii stia, si s-a dus un coleg de-al meu acolo si s-a dat drept X (tipul respectiv), a facut ceva spectacol, ca vorba aia, ce se putea intampla? Peste ceva luni timp vine preotul cu boboteaza or something la el si el ne spunea cum se ascundea prin casa cand preotul ii zicea: "Buna X, ce mai faci? Nu te-am mai vazut la ore. Esti ok? El, ca nu, ca ma confundati." Plm, sa zica cineva ca n-au preotii memorie vizuala.

In unele clase mai studiau si preotii de la seminarul teologic. Erau de un taranism tare interesant. La capatul orelor cand trebuia sa vina ei in clasa intrau ca berbecii, in timp ce oamenii se inghesuiau printre ei sa iasa. (Viitori) preoti, ce kkt.

O profa de fizica, una din alaiul de profesori, se auzea ca era cam machitoare. Stiu ca in laboratorul de fizica s-a dezechilibrat odata si noroc ca doar i-a cazut caciula din cap. Din spate s-a vazut ca si cum ar urma un dezastru, fiind urcata pe un piedestal ca sa sa scrie sus pe tabla.

Tot la ora de fizica, unde eram cam nesimtit (faptul ca stiam treaba), incepe profa o problema mai dificila. Eu o termin repejor si stau si ma uit linistit, din ultima banca, la tabla. Profa incepe sa faca niste chestii care mi se par ca complica treaba si la un moment dat cand i se pare ca se departeaza se intoarce la mine si ma intreaba: "E bine?" plm

La un moment dat, de plictiseala am dat cu bocancul pe zidul de pe hol (avea jos o parte de lemn) si am vazut ca lasa o dâră interesanta de cauciuc. Atat mi-a trebuit sa vad si am inceput sa umplu tot holul impreuna cu cativa colegi. Vine femeia de serviciu si vede isprava-mi. Ea se duce si ii spune lu' maica-mea, nestiind ce sa faca (adica eu baiatul lu' mama etc). Vine maica-mea val vartej, se uita si ii zice femeii de serviciu: pune-l sa curete. Asa am curatat asa eu peretele de cauciuc de pe hol.

Istoria, "iubirea mea", m-a deranjat si aici. Cam aceeasi metoda de predare: Date, date, date... Imi aduc aminte o lucrare din aia in care ne-au fost prezentate o tona de date si noi sa completam cu ce s-a intamplat atunci. Placerea mea absoluta, nu altceva. In fata mea era unu care parea sa stie ceva, ma dar omul asta avea un spate de acoperea toata banca. Dupa ce ii zambesc tamp profei, care se plimba printre randuri, ma prefac ca scriu ceva si cand o vad ca se intoarce ma ridic sa vad ce scria asta. Cacat, nu ma ridicasem de ajuns si asta avea lucrarea si aproape de el. Mai incerc odata cu tupeu - eram in picioare - si profa se intoarce: "Refuz sa cred ca nu vrei sa gandesti!". Eu deja sictirit de toate datele si bullshiturile care trebuia sa le completez acolo ii raspund simplu: "La ce?" I-am predat frumos lucrarea si m-am dus sa ma aerisesc.

La istorie mai adaugati si vestitul manual sigma (da, l-am prins) in care erau mineriadele prezentate precum o mini-vacanta in bucuresti a minerilor. Mai aparea si Esca in manual, plm, cititorii de prompter erau deja in istoria romanilor. Am concluzionat verbal, in ora de istorie, ca daca asa sunt scrise manualele bine ca nu invat istorie din ele.

Pe vremea asta m-am apucat si de programare. Informatica la noi nu era chiar mainstream, ci mate-fizica, unde eram eu. Si odata vine profa de fizica cu un program pe calculator in care, vezi chipurile, intelegeam noi mai bine cum merge curentul alternativ and stuff. Sa mor daca a inteles cineva ceva si culmea intelegeam fenomenul. Drept urmare la anul aveam eu programe care chiar puteau explica ceva. Asta a fost primul program cat de cat serios. Din nou, lucru invatat in afara scolii.

Calculatoare: Lu' frate-meu care era deja la faculta i s-a luat un Pentium la 100Mhz cu 16 MB RAM si cu CDROM + etc cu ~1000$. Eu mi-am luat aproape 3 ani mai tarziu un Pentium la 60Mhz, IBM cu 8MB RAM (3 milioane). Uitandu-ma inapoi nici nu vreau sa ma gandesc cat au strans cureaua ai mei pentru asa achizitii, avand in vedere ca amandoi munceau la stat. Mai tarziu am aflat si ce salarii aveau in perioada aia.

Budele erau cam la fel de oribile, dar parca puteai sa respiri cand nu le umpleau oamenii cu fum de tigara. Mai era o buda afara dar aia era cu adevarat mai naspa decat cea din generala. Era un fel de pisoar cu canal combinat cu o buda turceasca. Putea oribil inainte sa ajungi la ea. Cred ca era pentru situatii de urgenta. Cand s-a hotarat sa nu se mai fumeze in bude, unii s-au dus la buda aia sa fumeze ... gizăs faching craist.

Banii contau deja in liceu. S-a vazut clar cum oamenii care nu erau imbracati cat de cat se (auto)izolau. Problema lor... A aparut primul celular din clasa prin clasa a-XI-a, o caramida, nu aveai cu cine sa vorbesti, dar aveai. Era un semn. Incepea omul sa inteleaga cumva ca banul incepe sa faca diferente. Plm, eram mai naivi pe vremea aia. Acum astia din primara stiu tot ce misca, RON, Euro, celular plm.

Am sarit in ajutorul unui coleg de generala (era la alt liceu) care dadea o corigenta la matematica. Mi-a dat subiectele pe geam si i le-am rezolvat. A trecut omul.

L-am mai ajutat pe un amic (cu un an mai mic) sa treaca la alta clasa la care proful de mate era "mai bun". Metoda a fost aceeasi: subiecte->geam->back rezolvate. Asta pentru ca proful a zis ca nu il primeste decat cu un test.

Profa de engleza: noroc ca aveam filme in engleza si manualul, ca de la ea nu puteam prinde multe. Sa nu aducem aminte si de faptul ca oamenii care faceau pregatire cu ea (WHY THE FUCK?) erau laudati in sensul ca "ce bine pronunti, ia mai zi o data". S-a dus ea in Londra si cica englezii sunt reci si neprimitori, nu te ajuta, nu iti zic nimic. Peste vreo 6-7 ani am aflat contrariul. Eu cred ca nu au inteles ce voia sa spuna ... plm.

Bacul:
A fost cam ca in 2011, doar ca s-a putut copia si au picat foarte putini. Picture this: eu la fizica, unde ma pricepeam destul de bine, am luat mai putin decat tipul care a copiat litera cu litera de la mine, el luand 10 :) Cum a copiat tipul va intrebati? Simplu: a fost efectiv pus langa mine de unul dintre cei doi care ne "pazeau" (s-a dat intr-o singura sala). Mai tarziu am aflat ca se dadea nush ce cacat de premiu in urbea-mi pentru cel care are cea mai mare nota la bac si ar fi fost culmea sa fiu eu, plm, urbe mica, mancatorie mare.

Proba de sport la bac a fost dovada ca o duba nu poate fi incapatoare pentru cadourile primite. E vorba de duba profului de sport cu care am dat probele. Sa zic ca cineva care a scos 5 min la 1000m rezistenta a luat 10? Stiti deja, ca doar nu sunteti prosti, asta era sistemul, mergea. Ce cacat conta ca te antrenezi de un an. Nu dadeai spaga si erai putin sub barem: muie, nu luai 10!

Banchetul a fost ceva oarecum normal. Un fel de mini nunta, haleu, poze de calitate acceptabila pentru acele vremuri, dar tot asa, ceva ca sa facem si noi. A fost si clasica melodie "ani de liceu" si plansete. Nu stiu ce sa zic de plansete alea, dar plm, melodia aia chiar nu ma induioseaza deloc, ba dimpotriva.

----

Pot sa zic ca la liceu profesorii erau totusi mai aproape de realitate din anumite puncte de vedere dar totusi inca departe. Era inca prezenta vechea generatie si mentalitatea ei, iar profesorii tineri nu aveau "loc" de ei. Pe langa asta era si marga, ministrul minune, care a operat ceva schimbari "in bine". Stiu ca la unele materii aveam deja toate subiectele posibile pe net. Mergea netul ca curu pana am downloadat pdf-urile alea. Apoi si cu imprimanta era problematic ... putini aveau. Vremuri...

Per ansablu s-a pastrat cam aceeasi idee ca in generala: adica daca vrei inveti, ca oricum poti sa treci fara sa stii/intelegi multe, chiar cu nota mare. Imi aduc aminte recapitularile unde toti aia cu note mari se dadeau defecti la chestii pe care le facusera in trimestrul trecut si care conform notelor trebuiau stiute perfect. Asta e invatamantul romanesc, inveti pentru maine si te-ai scos: nota maxima. Peste 3 zile se curata cache-ul.

No comments: