Wednesday, July 4, 2012

19 ani de invatamant romanesc (V)

Si asa am ajuns eu la calculatoare. M-am cazat in superbele camine din regie. Evident, superbe dupa ce au stat parintii colegilor si efectiv le-au renovat pentru ca acolo chiar nu puteai sa stai. Asta e, nu aveau ai mei bani sa-mi plateasca o chirie. Dar nici ca mi-a parut rau. Acum gandindu-ma la modul serios, trebuie sa fie cam de cacat sa faci facultatea in orasul in care ai si copilarit. Adica naiba, nu vezi nimic nou si in plus in cele mai multe cazuri stai cu ai tai, in loc sa te bucuri de libertatea neasteptata si ieftina pe care o gaseai in camin. Evident si libertatea asta costa, adica sa nu isi imagineze cineva ca acum mai invata omul cum invata in liceu.

Mai pui si faptul ca distractia in regie pe vremea aia era la tot pasul:
- seri cu chitari pe holurile caminelor sau pe malul dambovitei
- discoteci la cateva minute de mers (chiar in campus) sau usor accesibile cu 601
- chefuri care nu se opreau nici cand venea politistul campusului (totul se aranja cu o sticla, sau o alta atentie).

Multe discutii pe tema galagiei barurilor din regie au fost. Adevarul ca le criticam putintel doar in sesiune, in rest le adoram, ne inchinam bautirii ieftine (berii de 8000 de lei), le populam in fiecare seara si ne zgarceam sa dam bacsis prea mare. Ba chiar ne duceam direct la bar si luam bautura ca sa nu fie nevoie sa zambim la ospatari(țe). Mai aduceam si bautura din camin si umpleam usor paharele pe sub masa. Barurile erau si in drum spre facultate si cam de fiecare data dupa curs, examen luam o pauza prin ele. Cunosteam barmani, ospatari, bucatari si ei ne stiau pe noi.

La cazarea in camine m-am intalnit cu "veteranii", adica persoane care erau intr-un an "bis" pentru ca au invatat "prea mult". Adica omul trebuia sa fie anul 3 dar era 2 ("2 bis"). Erau 2 specimene de la care "invatai" cat de cacat era cu materiile alea "naspa". Ce-i drept erau inutile, dar de la inutilitatea lor pana la idealismul imbecil de genu' "decat sa invat cacatul ala mai bine pic" e cale lunga si prostie pe masura. Evident veteranii, probabil din frustrare, incercau sa se afirme cu oarecare veleitati. Adevarul era ca in afara de tastatul rapid (antrenament de pe yahoo messenger si de pe chaturile de counter strike) nu prea aveai ce fura de la ei. Mai apareau ei ca atotstiutori in anumite domenii cand de fapt doar voiau sa se bage in seama. Unu' dintre "veteranii" de atunci, inca mai "este" prin facultate desi teoretic trebuia sa fie anul 13. Cred ca ii place la nebunie... de se intoarce mereu. Nobody gives a FUCK about your diploma! Cel putin dupa ce prinzi ceva experienta, pentru care nu iti trebuie NEAPARAT diploma. Dar cacat, asta pe la concluzii, ca mai e mult de discutat despre invatamantul romanesc, abia sunt in anul 13 cu istorisirea.



Tot la cazare am vazut "puterea alintaromei", sau a ciocolatei, sau a pachetului de tigari, sau a tuturor adunate. Daca dadeai lu' Adriana (Adriana Paun - sefa P5/P6 pe vremea aia - de acolo venea A. Paun de pe legitimatiile de camin) imediat puteai lua o saltea relaxa din care nu ieseau arcurile sa iti zgarie spatele. Ba chiar iti alegeai si camera, ba chiar era "ocupata" inainte sa se inceapa cazarile. Asta s-a mentinut si dupa ce s-au facut cazari online. Evident vorbeai direct cu oamenii care se ocupau de cazari si se rezolva.


Dar anul 1 a inceput brutal. Eu la Poli, multi dintre colegii mei de liceu la ASE. Astia la ASE aveau 3-4 ore maxim pe zi si aveau si o zi libera. Eu in pusca mea aveam lunea de la 7 sau 8 dimineata pana la 8 seara cu 1 ora pauza de pranz si inca vreo 2 ferestre de 1 ora intre niste cursuri/seminarii. Mai rau ca pe plantatie. Acum pentru unu ca mine care venise dintr-un oras mic drumul din regie pana la Automatica si Calculatoare echivala cu traversarea orasului. Greu tare. Adica pauza aia de 1 ora puteai sa te caci pe ea daca nu alergai ca animalul sa mananci repede si apoi sa fugi inapoi la cursurile lu' peste. Acum sa nu credeti ca lunea aveam toate orele si celelalte zile erau libere. Nu bre, aveam in rest in medie 4-5 ore minim.

M-a lovit lipsa totala de concordanta intre materii. Adica sa nu fiu inteles gresit, si in liceu nu strica sa ai idee de derivate ca sa intelegi niste chestii de la fizica de clasa a IX a, dar puteai ajunge si prin alte metode la formule. Aici nu, din prima ti se cerea la mecanica ceva ce se facea prin anul 2 sem 2. Te lua din prima cu niste concepte care sa-ti bati neamurile, ziceai ca ai nimerit la alt curs. Sa nu mai zic de calitatea profei de algebra liniara care sincer a fost cel putin dezastruoasa. Si nu e o parere personala, eram efectiv o serie intreaga care contempla lipsa totala de pricepere, idiotenia, talentul de a te incurca in chestiuni banale, lipsa de explicatii coerente etc. Am avut si profesori foarte competenti, dar asta nu era o regula.

Cam asa a debutat semestrul 1, multe cursuri, multe materii ciudate, a caror utilitate o intrezaresc abia acum (dupa 11 ani) doar partial, multa gargara inutila in loc de chestii concrete. Dotarea era decat acceptabila iar in acea vreme mai toti aveau un calculator cu mult mai bun decat gaseai prin facultate. Am facut programare pe calculatoare ancestrale, la care daca "#include"-ai mai multe fisiere decat trebuie se marea considerabil timpul de compilare. A fost un semestru in care am invatat, desi ritmul era clar unul relaxat.

Semestrul doi a insemnat o frana la capitolul scoala, adica am inceput sa mai dau skip la cursuri, ca deja devenea "obositor". Ma duceam doar la ce voiam si daca aveam chef. Ma saturasem la alerg intre camin si facultate in pauza de masa, dadeam flit la un curs sau fiu si eu relaxat. Erau multe concerte, ultimele cu Kempes ale Cargo, si incepusem sa gust viata culturala destul de bogata din capitala. Scoala deja trecuse in plan secundar. Mai interesant era sa pleci cu 601 seara in centru si sa te intorci pe jos, ca daca dadeai bani pe taxi nu-ti mai ramanea de bautura maine. Deja cam stiam preturile si calculam cam de cate beri tine treaba, intram in barurile cu free drink la intrare, ne orientam dupa oamenii care faceau cinste. Cautam distractia si o gaseam deseori, dar in cele din urma trebuia sa te duci si pe la scoala ca sa te bage "bulangiii aia" in examen. Ca au vazut ei ca prezenta la curs deja devenise problematica si au inceput cu diverse conditii. Taranii dracului! Io cand ma mai distrez, sau am venit sa invat? Good question. Am dat si in semestrul asta de diverse curiozitati:

- optionale cretine gen mecatronica (da! am fost prost ca am ales-o) cand am dat de 2 ori examen in aceeasi sesiune. Un coleg a dat de 6-7 ori, era deja expert :)
- electrotehnica unde conta sa faci problemele si teoria erai invitat sa o copiezi in liniste dar sa nu bata la ochi; adica cu cursul pe banca era indeajuns de subtil!
- laboratoare cu o persoana (da, asistentul!) aflata intr-o stare usoara de ebrietate - prelucrari de date
- liste cu subiecte date anii trecuti, evident tot alea se dadeau. Naspa cand ti se dau copiute in care lipseste un subiect si ala iti cade tie :)
- daca faci tu un laborator (lucru rar avand in vedere ca toti copiau ce prindeau pe net) ai grija sa te duci tu cu el inaintea tuturor
- fizica - laboratoare cu frustrate/nefutute care incercau sa NU te ajute pe cat posibil
- cursurile deveneau din ce in ce "mai xeroxate"; cand am strans sa plec din camin dupa sesiune am constatat acest interesant fenomen
- deja faceam naveta intre rectorat, automatica, energetica, electrotehnica, imst, electronica de ma saturasem. Cred ca o bicicleta era perfecta, dar de unde?
- cel mai interesant a fost sa gasesc sala in care se facea laboratorul de mecatronica (CH102 - si acum imi amintesc pentru ca am cautat-o 40 de minute). Era atat de bine ascunsa incat cred ca experiena mea in first person shootere m-a ajutat enorm. Era un fel de "You found a secret area", nu exagerez.
- copiat la programare cu handsfree (nu eu, eu cu un coleg dictam la telefon din camin!); partea nasoala era ca in A250 (in electronica) semnalul era an naibii de prost
- am vazut ca poti sa faci bani ducandu-te in locul altuia la examen. Din nou, nu eu, am cunoscut un om care efectiv traia din asta
- prima rasplata pentru programare pentru ca am facut o tema unui tip
- dotarile laboratoarelor erau sub nivelul decent pentru o facultate de top (facultatea de calculatoare din poli bucuresti era considerata the shit intre facultatile din domeniu...)
- am intalnit confruntarea inginer/matematician:
  [ matematicianul ne dadea exemple cu colegul lui de camera care voia sa scoata o masa din camera desi masuratorile aratau ca nu incape pe usa decat demontata ]
  [ inginerul ne spunea cum uda un matematician o planta avand un pahar plin cu apa: varsa paharul sa reduca totul la o problema cunoscuta si apoi umple paharul si uda planta ]

O parte buna care o vad si care cred ca e valabila in toti anii e faptul ca aici m-am intalnit cu oameni cu adevarat pasionati, cu colegi de treaba, fiecare incercand sa contribuie la crearea unui grup unit. Nu ne strangea facultatea cu usa sa ne prezentam la toate cursurile/seminariile/laboratoarele, dar, daca iti dadeai un minim de interes, nu erau probleme.

Avand in vedere ca primii 2 ani sunt(erau?) in proportie de peste 70% la fel la orice facultate din politehnica nu stiu ce sa zic despre utilitate.

Lista materii anul 1: analiza matematica (I,II), mecanica, programare in c, algoritmi si structuri de date, fizica, algebra liniara, ecuatii diferentiale, grafica inginereasca/introducere in informatica, mecatronica/gestiunea documentelor, prelucrari de date, electrotehnica, ceva ore de sport, engleza, doctrine politice (nu mai tin minte cu cine am facut toate materiile si lista am luat-o de pe suplimentul diplomei)

No comments: